This page uses content from Wikipedia and is licensed under CC BY-SA.

Áššu

Áššu
Assu newspaper logo.png
Typetwice-weekly newspaper
Formattabloid
Owner(s)Aviisa AS
Editor-in-chiefÁnte Bals
LaunchedOctober 28, 1993 (1993-10-28)
LanguageNorthern Sámi
Ceased publicationJanuary 22, 2008 (2008-01-22)
HeadquartersGuovdageaidnu, Norway
CountryNorway
Circulation1,008 (in 2007)
ISSN0805-4754

Áššu was a Northern Sámi-language newspaper published twice a week and distributed across Norway, Sweden, Finland, and Russia. In 2008, Áššu ceased publication to merge with the rival paper Min Áigi to form Ávvir.

History

Áššu (the word áššu translates into English as "glowing embers") launched in October 1993 as a rival to Min Áigi, which had launched earlier that year following the bankruptcy of the influential Sámi Áigi newspaper.[1][2] Headquartered in Guovdageaidnu, Norway, the paper was published by Aviisa AS and co-owned by Nordavis AS.[3] Despite having a readership across Sápmi, Áššu was positioned as a more local, traditional newspaper compared to the more political and nationally oriented Min Áigi.[4]

Merger

On 27 August 2007, Áššu and its rival Min Áigi announced plans to merge to create a Northern Sámi-language daily newspaper, Ávvir.[5] A week after Áššu published its final issue, Ávvir launched on 6 February 2008, the Sami National Day.[6] Min Áigi chairman Magne Svineng stated that due to higher production costs, mergering Áššu and Min Áigi was the only way to meet the need for a daily Sámi-language newspaper with wide distribution.[7] Ávvir maintained editorial bureaus in Kárášjohka and Guovdageaidnu, the respective headquarters of Min Áigi and Áššu.

Circulation

Number of Subscribers[8]
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
969 1,003 1,127 1,117 1,084 1,021 975 1,008

See also

References

  1. ^ Dahl, Hans Fredrik (10 February 2016). A History of the Norwegian Press, 1660-2015. London, England: Palgrave Macmillan. pp. 296–. ISBN 978-1-137-58026-9. Retrieved 27 April 2020.
  2. ^ Solbakk, John Trygve (2006). The Sámi People: A Handbook. Kárášjohka, Norway: Davvi Girji. ISBN 978-82-7374-203-2. Retrieved 27 April 2020.
  3. ^ Nordavis AS was owned by Altaposten, a Norwegian-language newspaper based in Alta. Altaposten also owns Radio Alta and TV Nord.
  4. ^ Ross, Karen; Playdon, Peter (12 July 2017). Black Marks: Minority Ethnic Audiences and Media. Milton Park, England: Taylor & Francis. pp. 179–183. ISBN 978-1-351-75596-2. Retrieved 28 April 2020.
  5. ^ Solbakk, Aage. "Sámi mediahistorjá" [Sámi Media History] (in Northern Sami). Kárášjohka, Norway: ČálliidLágádus. Retrieved 28 April 2020.
  6. ^ "Ønsker samisk dagsavis velkommen - Både Norske Samers Riksforbund og avisa Ságat ønsker en ny samiskspråklig dagsavis velkommen" [A Sámi daily welcome — Both the Norwegian Sámi Federation and Ságat paper welcome the new Sámi language daily newspaper] (in Norwegian). NRK Sámi Radio. Retrieved 27 April 2020.
  7. ^ "Samiske aviser slås sammen" [Sámi newspapers to merge] (in Norwegian). NRK Sámi Radio. Retrieved 27 April 2020.
  8. ^ "Ten smallest Norwegian print newspapers". MediaNorway. Retrieved 2020-05-04..
Retrieved from "[en.wikipedia.org]"